
De zandafgraving bij Maarn, ook bekend als Zanderij Maarn, is ontstaan bij de aanleg van de spoorlijn Utrecht/Arnhem. Om over de heuvelrug te komen moest er voor de trein een sleuf door de heuvelrug gegraven worden. Het gebied is uitgebreid met de zandafgraving. Het zand werd gebruikt voor de aanleg van spoorwegen elders in het land. Van de vlakte die overbleef werd een rangeerterrein gemaakt.


Van het rangeerterrein is bijna niets meer te zien. Er zijn nog wel de resten van twee draaischijven voor locomotieven te zien. Op deze foto's de draaischijf van beton uit ca. 1918. Deze ligt niet meer op de originele plaats, maar is gebruikt als toegang naar het zwerfsteneneiland. Op dit eiland is een monument gemaakt van de keien die op de zandafgraving zijn achtergelaten.




Hieronder is de draaischijf uit ca. 1900 te zien, deze ligt nog op de originele plek en is gemetseld.




De voormalige afgraving is vrij toegankelijk op het zwerfsteneneiland na. Dit is alleen op bepaalde tijden toegankelijk met een gids.




Boven: De zandafgraving rond 1985


De zandafgraving rond 1935 (links) en rond 1956 (rechts).
Zwartwit foto’s met dank aan Het Utrechts Archief.
Maak jouw eigen website met JouwWeb